PROGRAM
1 DZIEŃ. Budowanie projektu poprawy produktywności
► Jak spowodować, by pracownikom chciało się wprowadzać zmiany?
Moduł 1: Zmiana mojej perspektywy
- Polarna ekspedycja – ćwiczenie wprowadzająco-inspirujące
- Trzy perspektywy – dziś, wczoraj, jutro
- Czy warto zarządzać zmianą?
- Zmiany i co z nich wynika
- Jak przenieść tę umiejętność na moich pracowników?
o Cel: pobudzenie niestandardowego spojrzenia na zagadnienia związane z zarządzaniem sobą i współpracą w zakresie dbania o jakość i efektywność
Moduł 2: Moje nastawienie
- Wpływ mojego entuzjazmu i zaangażowania jako managera na entuzjazm i zaangażowanie moich pracowników i kolegów
- Czynniki sukcesu jednostki i zespołu – jak ich „zapalić”?
- Ćwiczenie „Idealny Proces Sp. z o.o.”
o Cel: wskazanie na rolę własnego nastawienia wpływającego na odniesienie sukcesu przez firmę
Moduł 3: Dynamika wprowadzania zmian – rola moja i rola moich pracowników
o jak pomóc sobie w dostosowaniu się do zmiany?
o rola i skutki zmian w zarządzaniu (wykład, ćwiczenie i dyskusja)
o typy i rodzaje zmian (wykład i dyskusja)
- Nieuchronność zmian – jak przekazać czasami trudne informacje o nieuchronnych zmianach
- Rola lidera w organizacji i sytuacji, w której rynek jest najważniejszy
- Psychologiczne aspekty zmian – jak „uruchomić” pozytywne nastawienie lub chociażby akceptację
- Prezentacja wyników badań dotyczących naszego nastawiania do zmian
Moduł 4: Moja rola w zarządzaniu zmianami
- Wypracowanie sposobów budowania efektywnej współpracy i autorytetu
- Budowanie zasad efektywnego funkcjonowania zespołu w sytuacji zmian
- Schemat uczenia – dostosowywania pracowników do zmian, oswajanie ich ze zmianami
- Elastyczność: jak nie „zaprzedać” siebie, ale dopasować się
- Podstawowe zadania w zakresie zarządzania zmianami:
o planowanie celów w odniesieniu do poszczególnych zmian
o formułowanie celów własnych
o formułowanie celów dla pracowników
o cele ilościowe i jakościowe
PODSUMOWANIE: Opracowanie planu – co powinienem zrobić żeby wprowadzić zmiany u siebie w firmie od strony „pracowniczej”
2 DZIEŃ. Jak opracować i wprowadzić plan zmian u siebie w firmie, ale od strony operacyjnej – od czego zacząć?
Jak nie utonąć w mitach o tym, że „moja produkcja jest jednostkowa” i „mamy krótkie serie”?
► Tworzenie planu poprawy produktywności dla produkcji i całej firmy:
o Kroki
o Metody i narzędzia
o Kolejność
o Podstawowe „excusy” i wymówki
Moduł 1: DIAGNOZA – analiza „w ujęciu faktycznym”
- Gdzie jestem i od czego zacząć?
- Obserwacje migawkowe
- Lead Time – ile ciągłości posiadamy?
- „Wąskie gardła” produkcji – co to w ogóle jest, jak to mierzyć i określać
- Analiza procesów, produktów, nakładów itp. – obrazowanie w liczbach – KPI’s
- Wyznaczenie obszarów wartości i obszarów operacyjnych (VSM)
- OEE – najbardziej kryminogenny wskaźnik świata i najlepszy pomocnik uczciwego managera
- Budowanie całych projektów
- Zaangażowanie pracowników w projekty
- Rozliczanie projektów
Moduł 2: PROJEKT – przygotowanie planu zmian
- Warianty poprawy produktywności – moje spojrzenie, czy to KAIZEN, czy produktywność, czy MPPP (Mój Program Poprawy Produktywności)… czy to ma jakiekolwiek znaczenie?
- Jak pytać swoich ludzi o to, co oni widzą i co sami chcieliby zmienić – i jak to weryfikować
- Mapa zmian – w ujęciu operacyjnym i kosztowym
- Nowe parametry dla swojej firmy – raportowanie i wskaźniki
- Plan wymiernych korzyści – zakreślenie finansowego potencjału zmian
- Budowanie zespołu dla zmian
Moduł 3: POPRAWA – katalog tego, co można i co trzeba zmienić. Co wybrać czy KAIZEN, czy LEAN, czy PM, czy TPS czy…
- Lepszy czas pracy swój i pracowników – w obserwacji i wskaźnikach
- Poprawa wydajności ludzi i procesów – normowanie czasu pracy, jak normować i czy są jakieś ogólne normatywy dla wszystkich rodzajów prac i produkcji
- Podnoszenie możliwości maszyn na kilku poziomach (OEE)
- Ograniczanie wypadkowości – podnoszenie produktywności przez bhp i ergonomię
- „Nadający rytm” – co to jest?
- Balansowanie pracy, linii i stanowisk
- Zbędne zapasy – poprawa stabilności w systemie ssącym
- Określenie niezbędnej ilości osób na produkcji – planowanie zasobów
- Transport – konstruowanie otoczenia dla optymalizacji logistyki wewnętrznej
- Redukcja czasu przezbrojeń (SMED)
- Poprawianie, przerabianie, wyrzucanie…
- „best practicies” i case studies dotyczące wdrożeń wybranych metod – jak? czego się wystrzegać? na co zwracać szczególną uwagę? Co jest prawdą, co jest mitem (5S, KPI’s, SMED, Małe projekty, KAIZEN, TPM etc).
Moduł 4: WDROŻENIE – od planu do działania i utrzymania
- Wskazówki dla siebie i dla innych
- Harmonogramowanie projektu
- Decyzje inwestycyjne – czy zawsze kosztują?
- Narzędzia wspomagające poszczególne etapy zmian
- Systemy informatyczne wspomagające wdrożenie – wartościowanie czynności, tworzenie matrycy umiejętności, śledzenie przepływów i wykonania itp.
- Audyt nowego systemu – badanie efektów, utrzymywanie standardów, ciągłe doskonalenie… czyli jak się „nie cofnąć”?
Cel dnia warsztatowego:
- zdobycie przez uczestników kompetencji niezbędnych do wspólnej pracy nad nowymi rozwiązaniami, umiejętność wypracowywania i używania wartości firmy oraz definiowanie pożądanych zachowań.
- wiedzieć, jak skutecznie się komunikować w nowych sytuacjach, podczas wspólnej pracy z pracownikami na różnych szczeblach i stanowiskach,
- wiedzieć, w jaki sposób prezentować swoje pomysły, tak aby zachęcać do nich innych,
- wiedzieć, jak wspólnie realizować zadania – jak wspólnie wypracować właściwe zachowania i jak wzbudzić w pracownikach poczucie pracy „na konkretnych wartościach”.
Metody szkoleniowe:
- zajęcia prowadzone metodą warsztatową, która pozwoli na pełne przećwiczenie zagadnień omawianych podczas dnia szkoleniowego,
- proporcje: 80% warsztat, 20% mini wykłady,
- w szkoleniu będą wykorzystywane case studies,
- szkolenie będzie skoncentrowane na rozwoju umiejętności praktycznych (ćwiczenia w grupach, parach oraz praca indywidualna).